Estnisk folkmusikgala och dyr cider

Tere!
Igår var jag på konsert med Kerli, som är min mentor, och två andra lärare från dagiset. Det var en galakonsert för att en man som gjort mycket för att bevara estnisk folkmusik skulle ha blivit 120 år i år om han hade levt. Det var mycket prat, där var två komiker som introducerade alla grupper som framträdde, så det var lite svårt för mig att förstå. Kerli satt bredvid mig och viskade vad de pratade om, men det går ju inte riktigt att översätta allt till engelska så att jag förstår det roliga. Men jag kunde uppskatta musiken åtminstone. Särskilt sångerna från estlandssvenskarna på Hiiumaa, trots att jag inte förstod allt eftersom svenskan var ganska gammalmodig.

Efter konserten ville vi sätta oss någonstans och dricka något. Det blev Beer House, ett tyskinspirerat ställe som producerar sin egen öl, eftersom de hade ett band som spelade men ingen inträdesavgift. Musiken som de spelade var ungefär estnisk dansbandsmusik, och Kerli kunde alla låtar utantill... Vi drack cider, det kostade lika mycket som om det hade varit i Sverige. Jag fick höra historier om hur det hade varit när de var nya på dagiset och om dagisets födelsedagsfest när de hade hyrt balklänningar från operan och sen bestämde sig för att gå vidare till den lokala baren i Mustamäe.

Det var en trevlig kväll igår, och det var roligt att gå ut med folk som inte är volontärer. Jag tror att jag är bäst på att integrera med det estniska samhället i vår lägenhet...

Kommentarer
Postat av: per

Kul att umgås med din mentor och hennes kollegor också. Hur gamla är de förresten?

2009-10-31 @ 15:48:22
Postat av: Suzy

Är det med dem du ska på balett också?

2009-10-31 @ 16:04:01
Postat av: Lilly Bengtsson

Tipsa din mentor om dansbandskampen!

Vi tittar på Körslaget just nu (Ola är med, så där är en massa lundabor). De ska framföra Lady Marmelade om några minuter, utklädda till tjejer...



Hälsningar från Emma, mormor och morfar!

2009-10-31 @ 21:14:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0