Högstadiedisco!

Igår var jag på den tyska festen på Saksa gümnasium, den tyska skolan i Tallinn (eller en av dem, har hört att det finns fler). Jag hade egentligen inte tänkt gå för det kändes för stressigt, men en av våra gäster ville dit lite senare än de andra, så jag åkte dit med henne. Vi tåg en trådbuss som jag aldrig tagit förr, så jag fick se en ny del av Mustamäe. När vi kom fram frågade vi ett par estniska ungdomar om vägen, fick en vägbeskrivning på förvirrad engelska och lyckades gå in på en helt annan skola. Den såg väldigt fin ut så vi tyckte det var självklart att det var en internationell skola... Vakten där tyckte väl vi såg konstiga och förvirrade ut, för han frågade något som vi inte uppfattade och vi frågade om det vad Saksa gümnasium. Han skrattade åt oss och förklarade vägen på ryska. När vi kom fram var det inte svårt att förstå att det var rätt skola, det var nämligen discoljus och musik från andra våningen... Vi fick leta runt hela byggnaden för att hitta en ingång. Jag hade väntat mig att det var för de årskurserna som motsvarar svenska gymnasiet, men där fanns elever från klass 7-12 tror jag. Och de tyska lärarna, jag kände faktiskt igen de flesta... Vi dansade, mest till tyska hits. Det var kul att träffa Teresa igen, den andra volontären de har där, som bodde med oss en vecka i september. Discot var slut tio, sen åkte vi till killarnas lägenhet och hade "efterfest". Det var trevligt, men kanske lite för mycket egentligen när jag inte mått så bra under dagen, huvudvärken är ju bara värre nu. Vi kom hem vid tre tror jag, och Felix kom hem för ett par timmar sen för han orkade inte gå hem inatt...

Idag är det mest ambitiösa jag gjort att gå till Säästu Market och köpa onyttigheter och avocado. Avocadon var en positiv överraskning, jag hade övervägt att ta spårvagnen till en annan mataffär bara för att jag var sugen på avocado...

Kommentarer
Postat av: Suzy

"Gymnasium" på tyska är från 12-13 år om jag har fattat rätt. Hur kan det komma sig att du kände igen de tyska lärarna?

2009-11-28 @ 18:10:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0