Välkommen till Tyskland...

Den här helgen kanske inte har varit lika bra som förra... Det har varit dålig stämning i lägenheten, och det har säkert sagts varför också, men isåfall på ett språk som bara hälften förstår. Det är som att de är arga på oss för något men vi får inte veta varför. De bara hälsar kort, och fortsätter sen prata tyska. Eller stänger in sig på sina rum. Igår när jag och Justina satt på min säng, med dörren öppen, gick någon förbi och smällde igen dörren. Gör mina treåringar så får de en utskällning av läraren.

Vi har lite problem med lägenheten också, inget jag vill skriva här nu. Mest för att jag inte är så insatt, de har diskuterat det väldigt mycket men som sagt, bara hälften blir inkluderade. Jag har sagt att om de pratar om något som verkligen rör oss också och vi är i samma rum så är det respektlöst att prata om det på tyska. Det hjälper för tillfället, ibland.

Jag märker hur jag delar upp i "vi" och "dem" hela tiden nu när jag skriver... Det är ju de andra som gör att det blir så, och jag tror inte att det är lika omedvetet längre.

Kommentarer
Postat av: Suzy

Det är ju ändå skönt att du inte är ensam icke-tysk längre!

2010-01-17 @ 15:57:27
Postat av: per

Ja, du och Emma var av den trevliga sortens tonårstjejer, men det finns andra sorter... Vi får väl se hur stor laddning köttbullar du ska bjuda på. Jag har i alla fall skickat ett recept som borde räcka till hela lägenheten.

2010-01-17 @ 20:58:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0